Begynder Outrigger

Begynder instruktion og fællesroning for let øvede – outrigger.

Tider og ansvarlig vil fremgå af aktivitetsplanen

Bliv oplært til outrigger og få med tiden en god oplevelse af fart og optimal kraftoverførsel.

Målgruppe og krav.

Alle frigivne senior roere, som har afsluttet instruktion fra klubbens både på Lystbådehavnen i Aarhus eller overflyttere fra andre klubber.

Har du aldrig roet før, skal du kontakte vores instruktionschef.

Er du under 18 år, kontakt ungdomsleder.

Mål.

I første omgang, at blive så øvet, at du også kan deltage i almindelig motions outrigger roning. Se denne aktivitet.

Du skal forvente at deltage 10 gange i begynder for at opnå den kompetence.

Dernæst, at opnå scullerret ved at aflægge scullerprøve. Denne ret giver mulighed for på egen hånd, at ro i single-sculler på alle tidspunkter.

Du skal vise fortrolighed med materiellet, den almindelige husorden og reglerne på banen får at opnå denne ret.

Processen.

Du holder øje med aktivitet ”begynder outrigger” på Rokort.dk, som annonceres på udvalgte datoer (p.t. udvalgte onsdage kl 18:30-21.00 - maj til september inkl.)

Du skriver dig på aktiviteten i Rokort (fra gang til gang når du kan) og møder op på Aarhus Rostadion, Vandværksvej, hvor instruktører er til stede foran portene.

Rohuset, hallen, bådene, regler og rutinerne samt benyttelse og færdsel på banen præsenteres.

Alt efter niveau bliver deltagere inddelt i bådhold – du får måske speciel instruktion de første gange.

Håndtering af de spinkle både gennemgås og trænes omhyggeligt.

Der trænes efter princippet, at de øvede begyndere løfter niveauet på de mindre øvede.

Er du flittig og deltager tit, så når du rundt i alle bådtyper: single, dobbelt, firer og otter.

Efter hver roning prøver vi at evaluere i opholdsstuen eller på bænken ud mod søen.

Det næste trin efter begynderstadiet.

Du og de kammerater, som du har fået via begyndertræning, kan nu deltage i almindelig motions outrigger roning. Enten på egen hånd eller på motionskaproningsholdet, se denne aktivitet.

Har du ambitioner?

Føler du, at du er stærk og sej, har teknisk flair og er et konkurrence menneske og vil denne form for roning, så er vejen at få en snak med en Elite-træner eller Master-træner. Giv rochefen eller instruktørerne et hint så kan de hjælpe på vej.

Lidt om rettigheder.

Enhver båd skal blandt besætningen som minimum indeholde en roer med KB roret med mindre der er en instruktør til stede som har det overordnede ansvar for aktiviteten.

Scullerret giver adgang til at ro singlesculler på egen hånd og kræver som minimum at man har opnået KB styrmandsret. Scullerret opnået på Brabrand Rostadion giver automatisk ret til at ro Coastal Sculler på havnen (kræver K0 styrmandsret). Coastal scullerret giver ikke adgang til at ro singlesculler på Brabrand Rostadion.

Klassificeringen af bådene skal overholdes ligesom vægtangivelserne på bådene skal følges.

Instruktører, trænere og ledere kan arrangere og lede ethvert hold på alle dage.

Kontakt.

Hvis ikke efterfølgende giver tilstrækkelig information så kontakt leder/rochef for begynder instruktion.

SV 30/3 2017