Rullebaner og sædehjul skal holde længere tid, og vi skal passe bedre på pengene!

8. april 2018 21:41 , af Niels Iversen

Det har hidtil været en del af rutinen, at rullebanerne i båden skulle gøres rene efter rotur, - som den øvrige del af båden..
Erfaringerne viser desværre, at dette ikke sker så ofte, som det bør...!


Aluminiums rullebanerne afgiver "alu-smuld", og når dette kommer i forbindelse med saltvand, sætter det sig som "skidt" i rullebanerne...
Når sædernes hjul ruller frem og tilbage over dette "skidt", brændeR "skidtet" fast i rullebanerne.

Bliver rullebanerne ikke rengjort efter brug, får "skidtet" mulighed for at vokse i rullebanen, og sætter sig yderligere fast...
Konsekvensen er, at hjulene på et tidspunkt sætter sig fast, de ruller ikke, og de blot glider hen over det fastbrændte skidt.

Resultatet er at både rullebaner og hjul på sæderne bliver ødelagt, og skal udskiftes alt for tit...

Derfor; 
- efter rotur ud fra AR-Søsporten, SKAL rullebaner og hjul gøres grundigt rene...


På stativet for aftørringsklude mellem port 2 og 3 i bådhallen, findes en spand med grydesvampe og opvaskermiddel.
Rullebener gøres rene med knofedt - svamp og opvaskermiddel, og der skylles grundigt med vand!

Fastbrændt "skidt" i en rullebane, blot efter 2 korte ture på vandet.


Fastbrændt "skidt" i en rullebane, blot efter 1 tur  på vandet -og hvor der ikke har været en svamp med sæbe og vand hen over!


Rengøring af rullebaner og hjul sikrer dels, at vi sparer på materieludgifterne og tiden det tager at skifte rullebaner og hjul på sæder, og dels sikrer det at roerne får en fed rullende oplevelse, når hjulene på sæderne ikke hopper hen over "brostenene", sætter sig fast og giver modstand!

Det skal være en nydelse at ro - ikke en fysisk kamp mod båden!

08.04.18-ni