Se tegningerne for renovering af Søsporten

18. juni 2016 11:10 , af Hother Hennings

Tegningerne for Søsporten 2.0 og arealet omkring fra arkitekterne

Der er lavet en fælles plan for udearealerne omkring Søsporten og naboerne "Beddingen" og "Affald-Varme", der er ved at bygge en ny stor energi og teknik bygning ved siden af Søsporten.  Det er Arkitekt MAA Marie Wacher Rødbro fra Kristine Jensens tegnestue, der har forestået dette arbejde, hvor de forskellige interessenter har medvirket. Det har medført en række synergier omkring udnyttelsen af kajen, flere "offentlige" opholdsarealer, flere cykelstativer og et fælles udtryk for området mv. Stadsarkitekt Stephen Willacy, Aarhus Kommune har medvirket i processen og godkendt projektet.

Klubberne har gjort op med kulturen med "et rum til hver klub". Overetagen er således tænkt som en række fleksible rum, der kan benyttes af alle klubber efter behov.

Overordnet er tanken at vi har et stort fleksibelt træningsrum. Om vinteren er pladsbehovet til indendørs træning stort, og i sommerhalvåret, hvor træningen foregår udendørs, er pladsbehovet lille. Omvendt har klubberne behov for store opholdsrum om sommeren til undervisningsformål og sociale aktiviteter, mens der ikke er behov for store opholdsrum om vinteren.

Indretningen af overetagen gør det også muligt at anvende huset til større arrangementer - eksempelvis til store stævner, VM, EM og nationale mesterskaber samt mere lokale arrangementer for havnens brugere og beboere, således at vi kan bidrage til det omgivende samfund.

Omklædningsrummene er bygget således at der er en "våd" og en "tør" indgang, alt efter om man kommer "tør" for at klæde om til træning eller "våd" ind fra havet.

For at give bygningen øget transparens har vi lavet en række vinduer i stueetagen, så forbipasserende kan se, hvad der foregår inde i huset. Der er lavet passage for forbipasserende hele vejen rundt om huset, ligesom der er opholdsarealer forskellige steder rundt om bygningen, hvor man kan nyde vandet og byen og følge klubbernes aktiviteter på nærmeste hold.

Endeligt er det lykkedes at få en terasse mod nord, udover bådhallen.

Tegningerne kan ses under "Søsporten" inde på hjemmesiden.

Vi håber at se mange til medlemsmødet om "Projekt Søsporten" den 30. juni kl. 20.15 i Søsporten.

Hother Hennings