Løvfaldstur 23.-24. september 2017

28. september 2017 19:00 , af Sanne Opstrup Wedel

Lars Tonsgaard har så fint begyndt fortællingen om årets Løvfaldstur på Aarhus Roklubs Facebookside – som han skriver, havde coastalbåden nemlig debut som langtursbåd i Aarhus Roklub. VI havde en C2X med på turen, Ryes Flak. Og derudover Norsminde, City-Vest og Skødshoved, altså en 2-in og to 4-in.

Turen begyndte lørdag morgen fra Skanderborg Roklub i tæt tåge, fortsatte i strålende sol til Ry Roklub, hvor vi overnattede. Og søndag gik det så fra Ry mod Silkeborg – i skønt vejr med kun en enkelt regnbyge, der meget passende kom, da vi sad i læ og spiste frokost.

Men ud over alt det faktuelle – bådtype, rute og vejret – så er det, der står tilbage hos mig efter min første langtur, alt det fornøjelige og festlige, som Lars også nævner.

Hvor glad i låget man kan blive af at sidde i en solstribe og lytte til svanesang på Mossø time efter time. Hvor ligegyldigt det er, at man skal sove på en tre cm. tynd oppustelig luftmadras (ja, så har jeg lært det til næste gang), når man inden da har snakket, hygget og sunget rund fødselsdagssang for instruktionschefen.

Hvor cool det er, at man godt kan tage med, selv om man i praksis endnu ikke har helt styr på, at en robåd ikke drejer som en bil. Og hvor berigende det er at være fælles om at være forskellige, men kunne samles om glæden ved at ro, være ude i naturen – og have det sjovt.

Derfor: tag endelig med på langtur, selv om du ikke er specielt rutineret eller bare ikke har prøvet det før.

Havde du været med i weekenden, kunne du som bonus ved selvsyn have konstateret, hvor meget bagage, der kan være i en Seat Cordoba. Du kunne have fået løsningen på, hvordan man kurerer sprukne læber i et snuptag. Og du kunne være blevet beriget med en overbevisende live-version af Syd for Køge (den med potens og den nøgne mand, der hed Jens).