Hvem er vi?

Går du og overvejer at kunne ro?
Så er du landet det helt korrekte sted!

Aarhus Roklub er den klub i Aarhus, der har det mest varierede tilbud til medlemmerne i alle aldersgrupper. Med vores 2 attraktive beliggenheder på Aarhus Lystbådehavn og ved Brabrand Sø (Brabrand Rostadion), kan du finde netop lige den form for roning, som du leder efter. Så uanset om du er til hyggeture, sved på panden, konkurrencer, langture, ferieture i ind- og udland, indendørs roning i romaskine, - vi har det hele!

Vi er også meget mere end roning: Fællesspisning, fester, svømning, vandreture og meget andet.
Vi er en forening, det er medlemmerne der frivilligt står for alle aktiviteter, og vi forventer selvfølgellig også at du bidrager til det frivillige fællesskab.

Vores bådpark består af yderst velfungerende inrigger-, outrigger- og coastalbåde, vi har ingen kajakker!

Hvad vil det sige at ro?

Roning er det du gør det til. For nogle er det en livsstil, for nogle motion, for nogle elitesport og for andre et socialt fællesskab.

Roning kan dyrkes når du vil og når du har lyst. For udover vores faste aktivitetsplan, kan du nemlig ro en tur, lige når det passer dig!

Det kan være tidskrævende at ro, men omvendt har roklubben også tilbud, hvor indholdet er "skåret ind til benet", hvor aktiviteten er komprimeret og meget målrettet, og rent tidsmæssigt er begrænset, hvor ved roning også er for dig, der har travlt!

Vil du gerne ro på eliteplan, er Aarhus Roklub eneste roklub i Aarhus som har trænere og både til det.
Vi har haft flere roere med til OL. Aarhus Roklub er medlem af, og benytter Kraftcenter Aarhus ved Brabrand Rostadion som tilbud til klubbens eliteroere.

Hvilken type båd?

Når du starter har du nødvendigvis ingen erfaring med rosport, men frygt ej, vi har mange dygtige uddannede instruktører og trænere, som står klar til at instruere og træne dig.

Har du ingen erfaring starter du med instruktion, hvor vi tilbyder instruktion i alle respektive 3 bådtyper, - outrigger, coastal båd og inrigger båd.

Inriggerbåde er gode til al slags roning, kaproning, motionsroning, til søndagsture og ferieture.
Coastalbåde er bygget i glasfiber, man ror med 2 årer, de er gode til fart, men også langtur og motion, og klarer sig rigtig godt i endog bølger. I Aarhus Roklub har vi 3 typer af coastalbåde; single hvor du ror alene, både med plads til 2 roere og både med plads til 4 roere + 1 styrmand.

Outriggerbåde er dem du kender fra OL, lette, slanke og lange, med masser af fart. I Aarhus Roklub har vi både med plads til 1-8 roere, så mulighederne er mange. Outriggerbåde roes kun på Brabrand Sø / Brabrand Rostadion, på en opmærket 2000m bane.

- Som ungdomsroer starter du med at ro outriggerbåde ved Brabrand Rostadion, alternativ også coastalbåd ved Søsporten/Lystbådehavnen.

Det er nemt at komme i gang!

Vi optager medlemmer hele året og som ny har du ret til 3 GRATIS prøvegange. Du skal gennemgå et instruktionsforløb  (roskole) i robåd, foregår i forårsmånederne april/maj. Varighed for en roskole er i Aarhus Roklub ca. 9 dage, hvor der bliver roet/instrueret ca. 7 gange på vandet, fordelt på 4 dage!

Om vinteren ror vi mest indendørsfor i romaskiner for at holde formen ved lige, en sjov og yderst effektiv træning.
Starter du som ny i vinterperioden, tilbydes du struktureret instruktion i roning på en romaskine, et forløb der som regel tager 3 gange fremmøde og deltagelse i aktiviteten.

Bliv medlem nu, tryk her

Har du spørgsmål, så skriv til kontakt(a)aarhusroklub.dk