AARHUS LYSTBÅDEHAVN

INRIGGER OG COASTALBÅDE

COASTALBÅDE

Roning i coastalbåde er legende let og udfordrende. De er lette at få i fart.

Bådtypen har – i standardmodellerne – stabiliteten som en inrigger og farten som en outrigger. Bådtypen kan roes af både unge og ældre – med eller uden stor roerfaring eller erfaring med roning med 2 årer.

De vender og drejer let i både blikvand og bølger, og kan derfor føles lidt mindre retningsstabile end en inrigger. Med rette teknik og erfaring surfer båden på større bølger.

Coastalbådens egenskaber og store sikkerhed til søs, taler til mange roere i alle aldersklasser, der gerne vil fokusere på roteknik, fart og positiv spænding. Bådtypen opleves af mange som et godt og spændende supplement til inriggerroning – og roning i andre traditionelle bådtyper.

Coastalbåden kan klare væsentlig flere bølger og vind end en inrigger. En coastalbåd surfer oven på bølgerne, mens andre bådtyper typisk går gennem bølgerne.

Bådtypen er perfekt for dig der ønsker motion på højt plan, der udbydes flere og flere kaproninger specielt for denne bådtype.

INRIGGER

TURRONING OG SOCIALT SAMVÆR

Roning i inrigger er let, der er en god stabilitet i båden og den emmer af hygge og fællesskab.

Båden findes i 2 størrelser 2er og 4er som begge er med styrmand og dermed bemandes af henholdsvis 3 og 5 roere. Når man ror inrigger skiftes man almindeligvis til at ro og styre og skifter dermed plads med jævne mellemrum.

Båden er lavet til roning på åbent hav og kan indeholde oppakning til en hel sommerferietur. Det er derfor en utrolig stabil og alsidig båd der henvender sig til lette motionister og turroere.

GENERELT

SIKKERHED - ÅRETS GANG - KONTINGENT - INDMELDELSE

SIKKERHED

Da roning er en vandsport lægger vi ekstrem stor vægt i sikkerheden for vores roere. I Aarhus Roklub vil der altid være en klubejet redningsvest, som man kan bruge når man ror. Ror man på Aarhus Bugten, skal der altid medbringes redningsveste til hele mandskabet på alle ture.
For at blive medlem af Aarhus Roklub skal du erklære at du kan svømme mindst 300m. I den førstkomne vintersæson skal du bestå vores svømmeprøve som består af 300m svømning, at tage redningsvest på i vandet og at svømme 50m mellem åre. Denne prøve skal beståes hvert år.
Hvis ikke du kan ro i forvejen skal du igennem et instruktionsforløb, typisk 8-10 roture. Herefter er der mulighed for at få styrmandsret, så man selv kan have ansvaret for en rotur.

Årets gang

Roning er opdelt i 2 sæsoner, en sommersæson hvor stort set al aktivitet foregår på vandet og en vintersæson hvor vi hovedsagelig ror i romaskiner. Roere med en hvis erfarring kan opnå vinterroret.

Kontinget og indmeldelse

Du finder oplysninger om kontingent og indmeldelse via dette link