Nina Hollensen fra Aarhus Roklub er et skridt nærmere OL-deltagelse 2020.

16. februar 2020 09:46 , af Niels Iversen

Nina er for alvor ”indenfor og med” i gamet om kvalificering til og deltagelse i OL 2020.

Nina vendte for alvor tilbage til dansk rosports elite i efteråret 2018, efter en pause på landsholdsniveau.
Nina deltog i 2016 i OL, hvor hun roede W2x sammen med Lisbet Jakobsen - Bagsværd Roklub.
Læs en artikel fra 2016 om Ninas start i rosportens elite tilbage i 2014:

Nina var i sæsonen 2019 med i DRCs (Danmarks Ro Center) bruttogruppen, - den åbne dameklasse.
Nina var i starten af sæsonen placeret på W4- båd, hvor deltagelse i EM 2019 rakte til en 4. plads.
På et tidspunkt i juni 2019 sadlede den sportslige ledelse i DRC om blandt deltagerne i den åbne dameklasse, og Nina blev placeret i W2- båden, hvor hun deltog i VM 2019 sammen med Trine Dahl - Holstebro Roklub. En deltagelse, der rakte til en samlet 17. plads.

I september 2019 deltog Nina igen i DRCs testregatta på Bagsværd Sø i W2- sammen med Trine Dahl, ligesom Nina deltog i en af DRC fastlagt ergometer test uge.
Resultatet af denne indsats bevirkede, at Nina igen blev inviteret ind til Danmark Rocenters bruttogruppe 2020 i den åbne dameklasse.

Gruppen startede selektionen i oktober 2019 med 5 roere, som i november blev skåret ned til 4.
Nina flyttede til København i midten af november bl.a. for at komme tættere på træningsmiljøet i Danmarks RoCenter.
Frem til jul var Nina til 8'er-konkurrence i Basel i november  - se artikel
Roede ugetest, deltog ved Slide regatta 2019 i december, der bl.a. rakte til en 2. plads i W4- og en 1. plads i W8. Nina udtaler omkring deltagelse i Slide regatta; Slide var som altid en sjov indendørskonkurrence, da fokus er på samroning, hvilket giver en lettere stemning og godt humør”.
Sidst, men ikke mindst var Nina på DRCs cykeltræningslejr i Malaga, som gav en hel del alternativ træning, godt socialt samvær med den øvrige landsholdstrup, og mange km. på cykel rundt i området omkring Malaga.

Ninas primære udfordring i selektionen har hele tiden været at ramme de andres rytme. For at udvikle sig på det punkt, har det klart været en hjælp at flytte fra Aarhus til København og træne med de andre hver dag. Særligt rykkede Nina sig i januar 2020, hvor bruttogruppens deltagere fik et sammenhængende træningsforløb i ergometer og på træningslejren i Portugal.
Nina beretter; ”I Portugal roede vi mange distancer mod hinanden, hvor det generelt var meget tæt. Planen var at sætte båden W2-, efter hjemkomst fra Portugal, men på grund af sygdom, - Nikoline og jeg blev begge ramt af maveinfektion - fik vi ikke roet så meget som planlagt og selektion fortsatte derfor hjemme på Bagsværd sø. Vi roede 2 x distancer i går torsdag den 13.2.20 i forskellige kombinationer, hvorefter båden blev sat.”

Fredag den 14.2.2020 meddelte Sportschefen i DRC følgende til Aarhus Roklub:
Jeg skal informere om, at selektionsforløbet til W2- nu er afsluttet.

Der er på træningslejren i  Portugal og her den sidste uge i Bagsværd foretaget vurderinger af, hvordan de enkelte roeres tekniske, fysiske, mentale kvalifikationer og færdigheder i at ro sammen giver fart i båden. Biomekaniske målinger indgår også i den samlede vurdering, som har været drøftet mellem landsholdstrænerne og været fremlagt til beslutning i den sportslige ledelse.

Den sportslige ledelse har besluttet, at Nikoline Laidlaw (DSR) og Nina Hollensen (Aarhus) udgør besætningen på den W2- båd, der fortsætter træningen med henblik på at finde fart til Final Qualification Regatta i Lucerne i maj.

De tilbageværende to roere, Anne H. Larsen (KVIK) og Trine Dahl Pedersen (Holstebro) fortsætter med at træne i DRC og er reserver til de to både i en-åre gruppen.

Selektion er aldrig nemt, men Nina giver tydeligt udtryk for, at hun synes de - bruttogruppen på 4 roere, har haft det rigtig godt sammen alle 4. De har støttet og hjulpet hinanden, og haft det rigtig sjovt.
Som Nina udtaler; ”Så det var trist at vi ikke alle 4 kunne fortsætte sammen, men omvendt er det gamet. Og jeg er selvfølgelig glad for, at jeg vandt det "game"”.

Nina fortsætter; ”Derudover har det givet mig mere overskud at have afsluttet min lægeeksamen i januar 2020. Tiden omkring jul/nytår var lidt presset med både selektion og eksamensforberedelse, så det er rigtig dejligt at kunne slappe 100% af ved siden af roningen”.

Den samlede oversigt over Drys OL satsning ser således ud - februar 2020:
M1x: Sverri S. Nielsen (DSR), båden er kvalificeret til OL
M4- (M2-): Tobias Kempf (DSR), Frederic Vystavel (København), Joachim Sutton (Roskilde) og Bastian Secher (Roskilde)
LM2x: Emil Hjorth Espensen (DSR) og Oscar Petersen (Bagsværd)

W1x: Fie Udby Erichsen (KVIK)
W2-: Nikoline Laidlaw (DSR) og Nina Hollensen (Aarhus)
W4-: Christina Juhl Johansen (DSR), Hedvig Lærke Berg Rasmussen (DSR), Ida Gørtz Jacobsen (Bagsværd) og Frida Sanggaard Nielsen (Bagsværd), båden er kvalificeret til OL

Aarhus Roklub ønsker Nina Hollensen og Nikoline Laidlaw stor tillykke med udtagelsen til deltagelse i DRCs landsholdstrup på vej mod kvalifikation til OL 2020 i bådtypen W2-
Begge roere ønskes alt det bedste i bestræbelserne på at kunne opnå deltagelse ved OL 2020.

Niels I
Kaproningschef