Odense Langdistance Kaproning 2018

1. maj 2018 09:23 , af Jacob Christian Lindegaard

Aarhus Roklub var med da årets første kaproning fandt sted på Odense Kanal lørdag den 28/4 og søndag 29/4.

Mette stillede op senior dobbelt sculler  sammen med sin makker Mia Sofie Rützov fra Odense Roklub.  Mette og Mia fik en fin 2. plads begge dage. Rikke og Laura var med i junior dobbeltsculler (U19) og blev nr 5 lørdag og nr 3 søndag!. Endelig var de gamle drenge Morten, Frede, Jacob og Peder med i 4X herre senior og hentede en 4. plads udenfor medaljerækken. Medens pigerne havde kræfter til både lørdag og søndag, var master roerne ikke med søndag.

Ialt 78 både var til start lørdag og lidt færre søndag. Distancen var som vanligt 6000 m med flyvende start. Alle både var nummereret således, at de både man forventede ville være hurtigst startede først. Hvert 15 sek. blev en ny båd kaldt op imod startlinjen og så gjaldt det om at få båden op i maksimal fart når startlinjen blev passeret.

Ventetiden blev lidt lang og kold for nogen af os, men hurtigt kom varmen i medvinden og vejrtrækning kom i gang og pulsen op i det røde felt!

6000 m distancen er en særlig udfordring i forhold til at disponere indsatsen, så man holder de knap 21 min hele vejen hjem. Hertil kommer, at der i Odense skal styres lidt undervejs når kanalen bugter sig eller når der er både, der skal overhales. I 4X havde vi heldigvis en gammel Odense roer på spidsen (Peder), der som en anden formel 1 kører skar hjørnerne helt rigtigt og fik lagt overhalingerne så det var en leg. Det gav moral da vi som båd nr 47 passerede 4X DSR, der var sendt af sted som nr 45. Morten holdt dampen oppe på stroken i stabilt tempo 32 hele vejen hjem. Frede og jeg skulle blot holde øjnene indenbords og bakke op om tempo, rytme, tryk og styring.

Den gamle kæmpe Carletti får altid en frisk bemærkning på banen om den markante farve på båden. Det var en rigtig fin oplevelse i Odense, men vi kan godt mærke, at Carletti er ved at være lidt træt. Så vi glæder os i den grad til den nye 4X kommer til juni! Næste år håber vi, at være med igen i den nye 4X. J

Tak til Louise, der var holdleder og til Finn og Thomas, der sørgede for bådtransporten.

Se også roinfo.dk

Jacob