Pressemeddelelse:  Aarhus Roklub er med når EM i indendørs roning afvikles på dansk jord.

18. januar 2019 19:42 , af Niels Iversen

Der er garanti for ergometer-roning i absolut verdensklasse, når Gladsaxe Idrætshal den 26.januar slår dørene op for EM i ergometer (romaskine)

Ergometer DM er for de fleste roklubber, vintersæsonens største event, og i år er det endnu større, fordi Danmark samtidig er vært for Europamesterskaberne. Og når der sidste lørdag i januar, bliver afholdt ergometer EM i Gladsaxe, er det med 8 roere til start fra Aarhus Roklub.
De 8 Aarhus-roere er: Nina Hollensen, Mette K. Nielsen, Rikke K. Nielsen, Laura Boldsen, James Dodd, Mai Nielsen, Jacob Lindegaard og Niels Iversen.

Både junior-, senior- og mastersroere skal i maskinerne, og får danske såvel som internationale konkurrenter. Om der kommer medaljer med hjem, vil tiden vise, men roerne er garanteret en stor oplevelse.

EM i indendørs roning tiltrækker hvert år et stigende antal roere, og dette år er ingen undtagelse. Således har 28 nationer meldt deres ankomst til stævnet, hvor også USA deltager.

Formand Henning Bay glæder sig over at, dansk roning har kunnet lokke så stort et event til dansk jord og siger:

Danmark viderefører tradition
”Dansk roning har en tradition for at være vært for internationale events. Dette EM følger denne tradition, som ikke kun er vigtig for at markere roning som en betydningsfuld sport i Danmark, men også for at samle danske roere til en vinterbegivenhed i en tid, hvor roning på vandet kan være en udfordring. Den internationale betydning er også stor, idet dansk roning får vist Det Internationale Roforbund FISA, at mens vi venter på indvielsen af det nye Danmarks Rostadion i 2021, kan internationale roevents fortsat afvikles i Danmark.”

For dem, der ikke har mulighed for at aflægge Gladsaxe Idrætshal et besøg, streames hele eventet live af Concept2 Danmark. Find streamen på www.roning.dk  og læs mere om stævnet på www.eric2019.com

Gladsaxe Idrætshal er åben for gæster hele dagen, og det er gratis for alle at overvære løbene.

Fakta om eventet:

• 28 nationer
  • 1085 sædestarter
  • 915 tilmeldinger
  • 64 hold

Hvornår skal hvem ro?
Tidsplan med alle starter kan findes her.

Pressebilleder:
Pressebilleder til fri redaktionel afbenyttelse kan downloades på https://www.skyfish.com/p/roning/1413957
På dagen kan der løbende hentes pressebilleder på www.rowing.dk, under fotograf Svend Nielsen.

Livestream:
Livestreamingen er til fri redaktionel brug, og vi kan klippe highlights ud efter ønske.
Embed code til livestream (til brug på hjemmesider):

<div style="width:100%; height:0; position: relative; padding-bottom:56.24999999296875%"><iframe src="https://video.dif.dk/v.ihtml/player.html?live%5fid=38794798&source=share" style="width:100%; height:100%; position: absolute; top: 0; left: 0;" frameborder="0" border="0" scrolling="no" allowfullscreen="1" mozallowfullscreen="1" webkitallowfullscreen="1" allow="autoplay; fullscreen"></iframe></div>

Kontakt stævnets presseansvarlige Anna Karina Gravad, akg@roning.dk 21268982 for nærmere aftaler.

Anna Karina Eli Gravad
Projektleder | Dansk Forening for Rosport